Mediebyrån PPP erbjuder gratis terapi för alla som behöver det
Utmaningen de stod inför
Med över 400 anställda i Sverige, Norge, Finland och England navigerar People People People (PPP) det dynamiska landskapet inom reklam, PR och digitala byråtjänster. PPP befann sig i en utmaning som är bekant för många företag: att adressera mentala hälsoutmaningar inom arbetsstyrkan.
"Vi är experter på PR, inte HR. Att kunna identifiera när en anställd har det svårt och veta hur man stöttar dem var en lucka vi behövde fylla."
Angelica Larsson
PR-ansvarig på PPP
Lösningen de valde
När tecken på oro började påverka arbetsdynamiken sökte de stöd från Ahum.
"Vi hade ett brådskande behov av att stödja vårt team snabbt. Det var avgörande för oss att identifiera en lösning som kunde leverera det nödvändiga stödet inom några få timmar."
Angelica Larsson
PR-ansvarig på PPP
Men det var inte bara det; Ahums personliga tillvägagångssätt träffade rätt hos PPP. ""Relationen kändes äkta från början," säger Angelica. Ahums expertis, högkvalitativa tjänster och flexibilitet, inklusive erbjudandet av olika terapiformer, förstärkte deras beslut ytterligare.
Angelica framhäver styrkan med att ha en extern partner för stöd. Det gör saker mindre röriga och tillåter ett bredare perspektiv.
Angelica framhäver styrkan med att ha en extern partner för stöd. Det gör saker mindre röriga och tillåter ett bredare perspektiv.
"Som chef är det också otroligt betryggande att veta att jag har Ahum nära till hands för att snabbt erbjuda hjälp till våra anställda. Känslan av att bli sedd och hörd är avgörande för vår personal, och jag känner verkligen att jag är utrustad för att ge det stödet nu, utan att behöva kliva in i rollen som amatörpsykolog."
Angelica Larsson
PR-ansvarig på PPP
PPP prioriterar sina anställda över allt annat. Målet är att säkerställa att deras strateger, kreatörer, filmmakare, konsulter, tekniker och storytellers kan göra sitt bästa arbete med oss. Därför har erbjudandet om mentalt stöd blivit en integrerad del av deras rekryteringsprocess.
"När vi rekryterar nya människor diskuterar vi det stöd vi erbjuder, inklusive mental support genom Ahum. Det är intressant att den yngre generationen nästan ser det som en självklarhet; de skulle inte ha sökt oss om det inte vore för det. Medan den något äldre generationen ser det som en fantastisk förmån. De har något olika attityder, men båda ser det som en väsentlig komponent."
Angelica Larsson
PR-direktör på PPP
Om framtiden
PPP förblir dedikerade till att prioritera mental hälsa. De integrerar fortsatt diskussioner om mentalt hälsostöd i sin rekryteringsprocess och erbjuder fortfarande Ahums tjänster till sina anställda. Genom att använda Hälsa on demand ser de till att kostnaderna hålls under kontroll samtidigt som hjälpen finns tillgänglig. Alla 12 dotterbolag inom PPP har en administratör som är ansvarig för att godkänna och tilldela stödet.
"Våra medarbetare utgör ryggraden i vår verksamhet. Vi säljer timma, vilket innebär att det är avgörande att våra anställda har den mentala uthålligheten för att leverera det bästa och mest innovativa arbetet till våra kunder. Naturligtvis måste vi stötta dem för att säkerställa att de orkar hålla en hög nivå på leveranserna på lång sikt."
Angelica Larsson
PR-direktör på PPP
I hennes vision för framtiden ser hon en arbetsplats där varje anställd har regelbundna sessioner med en terapeut. Genom att förändra perspektivet, där avbokning snarare än bokning av dessa sessioner betonas, ser hon dem som en naturlig del av att upprätthålla hälsa och prestation både på jobbet och i privatlivet.
Nästa case
"Vi har sett några fantastiska resultat. Omkring 30% av våra teammedlemmar har hakat på och använt appen, vilket vi betraktar som en verklig framgång. En annan positiv aspekt är att våra chefer nu ser den som en värdefull utgångspunkt för samtal om arbetsmiljö och mental hälsa. Det har varit en positiv upplevelse överlag!"