30% av Pinchos medarbetare använder Ahums terapi och förebyggande hälsovård

Kund sedan

2021

Bransch

Restaurant

Antal anställda

1500

Ahum-lösning

Hälsa on-demand

Utmaningen de stod inför

Pinchos, den svenska restaurangkedjan, navigerar genom en ung och dynamisk arbetsstyrka med intensiva scheman. Då många av deras anställda är mellan 18 och 25 år och Pinchos ofta är deras första arbetsplats, möter de en rad personliga och professionella utmaningar. Dessutom kan den snabbt föränderliga restaurangbranschen vara utmanande och lämna de anställda med begränsad tid för återhämtning.
quote
"På lördagar kan vi ha mellan 800-900 gäster, och det blir kaotiskt när det är stora matcher eller konserter i stan. Den ständiga stressen kan ta ut sin rätt på vår personal, både fysiskt och mentalt.”
Linnea Hummerhielm,
Restaurangchef på Pinchos Heden

Lösningen de valde

Pinchos vände sig till Ahum-appen, som ger varje anställd fri tillgång till terapi och proaktivt stöd.
quote
"Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som ser efter vårt team. Med Ahum kan vem som helst använda appen när som helst, oavsett om problemen är arbetsrelaterade eller personliga. Det är som en safety blanket som får dig att må bättre."
Johanna Hagström,
HR Manager at Pinchos
Appen erbjuder proaktivt innehåll för att stödja anställda med att hantera stress, behålla motivation och minska oro, bland annat. Dessutom kan anställda vara säkra på att de kommer att få stöd från en terapeut inom 24 timmar.
24 hours support therapist
quote
"Medarbetarna kan komma i kontakt med en terapeut inom 24 timmar. Allt är anonymt. Våra chefer kommer inte att få veta om det."
Johanna Hagström,
HR-chef på Pinchos
För att säkerställa att alla som behöver stöd får det, erbjuder Ahum en omfattande introduktion, inklusive affischer och klistermärken för personalområden, månatliga webbinarier och regelbunden e-postkommunikation för att engagera de anställda. Detta var avgörande för Pinchos, som ville se till att de investerade i en lösning som deras anställda faktiskt skulle använda.
quote
"Vi har sett några fantastiska resultat. Omkring 30% av våra teammedlemmar har hakat på och använt appen, vilket vi betraktar som en verklig framgång. En annan positiv aspekt är att våra chefer nu ser den som en värdefull utgångspunkt för samtal om arbetsmiljö och mental hälsa. Det har varit en positiv upplevelse överlag!"
Johanna Hagström,
HR-chef på Pinchos

Resultat i siffror

30%

har använt appen

10%

har fått stöd från en terapeut

33%

har fått hjälp med stress

5%

minskning av personalomsättning
message

Är du redo att boosta ditt teams framgång?

Boka en demo

Om framtiden

Pinchos anser att investeringar i medarbetarnas mentala hälsa är avgörande för att upprätthålla en frisk och produktiv arbetsstyrka. Genom att erbjuda gratis terapisessioner och förebyggande mentalt stöd genom Ahum-appen ser Pinchos till att dess anställda har de verktyg de behöver för att fortsätta vara mentalt friska.
mental health
quote
"Vi planerar att fortsätta använda Ahum för att stödja våra anställdas mentala hälsa och hoppas att andra företag inom branschen kommer att följa vårt exempel."
Johanna Hagström,
HR-chef på Pinchos
Restaurangkedjan har satt en ny standard för personalvård i branschen och visat att investeringar i de anställdas välmående lönar sig på lång sikt.

Nästa case

People People People (PPP), en dynamisk byrå med över 400 anställda, stod inför frågor om psykisk hälsa och sökte snabb hjälp från Ahum. Genom att prioritera mental hälsa integrerar PPP Ahums tjänster i sin verksamhet, och ser numera samtalsstöd som en stående rutin för bibehållet välbefinnande och prestation.

Kund sedan

2022

Bransch

Media

Antal anställda

400

Ahum-lösning

Hälsa on-demand