Vad är ett förstadagsintyg och kan arbetsgivaren kräva det när som helst?

Om en medarbetare varit sjuk flera gånger på kort tid kan arbetsgivaren besluta om att införa ett så kallat förstadagsintyg. Men vad behöver man ha koll på som arbetsgivare och vilka krav gäller för medarbetaren? Här reder vi ut alla frågetecken kring förstadagsintyg!

5
min read

Vad är ett förstadagsintyg och när kan det införas?

Ett förstadagsintyg kan införas av arbetsgivaren om en medarbetare har varit sjuk flera gånger på kort tid. Syftet är att identifiera orsakerna till den återkommande frånvaron för att ge bästa möjliga stöd till medarbetaren.

Vilka är skälen till att begära ett förstadagsintyg?

Arbetsgivaren kan begära ett förstadagsintyg från första sjukdagen om det finns särskilda skäl, till exempel upprepad korttidsfrånvaro.

Vad är viktigt för arbetsgivaren att veta om förstadagsintyg?

Det är viktigt att arbetsgivaren är medveten om reglerna och bestämmelserna som styr förstadagsintyg, vilket ofta är specificerat i kollektivavtalet för företaget.

Hur länge gäller en begäran om förstadagsintyg?

Begäran om förstadagsintyg måste göras skriftligen och får inte omfatta en längre period än 12 månader.

Vad händer om arbetsgivaren begär ett förstadagsintyg och det inte lämnas in?

Om medarbetaren inte lämnar in förstadagsintyget kan detta påverka rätten till sjuklön, såvida det inte finns godtagbara skäl för att inte kunna lämna intyget.

Är förstadagsintyg lämpligt vid psykisk ohälsa?

Förstadagsintyg är generellt inte lämpligt vid psykisk ohälsa eftersom det kan förvärra situationen för en redan stressad och orolig medarbetare.

Kan arbetsgivaren kräva förstadagsintyg för alla?

Nej, det måste finnas "särskilda skäl".

Vad är "särskilda skäl"?

Det kan vara om en arbetstagare har många korta sjukdomsfall under en begränsad tid utan att ha haft kontakt med läkare och utan indikation på att han/hon lider av någon kronisk sjukdom.

Hur länge gäller arbetsgivarens rätt att kräva intyg?

Beslutet om krav på förstadagsintyg får inte gälla längre än 12 månader. 

Vad händer efter 12 månader?

Då upphör kravet på förstadagsintyg. Om arbetsgivaren vill fortsätta krävs nya utredningar och beslut.

Kan medarbetaren vägra lämna in förstadagsintyg?

Ja, men då kan arbetsgivaren välja att inte betala sjuklön.

Måste intyget specificera orsaken till sjukdomen?

Nej, det behöver bara ange i vilken utsträckning arbetsförmågan är nedsatt på grund av sjukdomen. Om medarbetaren godkänner det kan sjukorsaken anges i intyget.

Kan arbetsgivaren kräva förstadagsintyg när medarbetaren ringer och sjukanmäler sig?

Nej, kravet måste vara skriftligt.

Vad erbjuder Ahum?

På Ahum erbjuder vi både det skriftliga förstadagsintyget där vi tar ansvar för att informera medarbetaren och inhämta signeringen. Förstadagsintyget måste vara skriftligt för att gälla enligt lag. Dessutom erbjuder vi läkarbesök inom 24 timmar som underlag till förstadagsintyget. Som arbetsgivare kan du välja hur länge tjänsten ska vara aktiv för medarbetaren: 3, 6 eller 12 månader. Under den valda perioden kan medarbetaren boka in ett läkarbesök vid varje första sjukdag.

Läs mer om vårt erjudande om förstadagsintyg här.

ahum logo
Ahum Works

Own your emotions

Link Copied!